GA VEGAN EN WORD STERKER IN 2020

0

Het is tijd voor het maken van oplossingen … maar zou dat ook zo moeten zijn? Hoe verleidelijk het ook is om groot te worden met je doelen (“Ik zal de delts van Jason Momoa en de voedingsdiscipline van een monnik ontwikkelen!”), Dat is niet de meest effectieve manier om veranderingen in je leven aan te brengen. Kies dit jaar een andere aanpak. In plaats van grootse, doelgerichte resoluties te maken, besluit u om gewoonten te creëren.

Als veganistische fitness- en voedingscoach heb ik gezien dat deze aanpak grote resultaten opleverde. Het heeft ook persoonlijk voor mij gewerkt. Toevallig ben ik op 1 januari vegan geworden. Het was niet de bedoeling dat het een nieuwjaarsresolutie zou zijn, wat een van de vele redenen is waarom ik 17 jaar later nog steeds vegan ben.

VEGAN EN FIT – VOOR HET LEVEN

De overgang naar veganisme maken en krachttraining opnemen in je dagelijks leven zijn twee van de krachtigste levensstijlgewoonten die je kunt aannemen.

De Academie voor Voeding en Diëtetiek stelt dat veganistische diëten, mits goed gepland en uitgevoerd, ‘gezond’ en ‘qua voedingswaarde toereikend’ zijn. De gerespecteerde autoriteit wijst er ook op dat veganistische diëten ‘geschikt zijn voor alle stadia van de levenscyclus’, inclusief zwangerschap, kindertijd en oudere volwassenheid.

Dit betekent dat u op elk moment kunt beginnen. Het eten van meer plantaardig voedsel en minder dierlijke producten zal een positieve invloed hebben op uw gezondheid, of u nu een eerstejaars student bent of een gepensioneerde.

Hetzelfde geldt voor fitness. Je kunt op elke leeftijd beginnen en ongelooflijke vooruitgang boeken. Probeer de gewoonten die je toevoegt klein en duurzaam te houden. Op deze manier bereid je jezelf voor op levenslange resultaten en leer je genieten van de dagelijkse processen die betrokken zijn bij het bereiken van je gezondheids- en fitnessdoelen.

BEGIN DOOR NIEUWE – VEGAN – VOEDINGSGEWOONTEN TE MAKEN

De overstap naar veganisme maken hoeft niet ingewikkeld te zijn en het hoeft niet in één keer te gebeuren. Mijn aanpak? Begin met het begin van je dag en werk naar beneden. Dit kan een paar weken of een paar maanden duren, maar het zorgt ervoor dat je bij elke stap solide gewoonten opbouwt.

ONTBIJT

Begin met het veganiseren van je ontbijt. Probeer ‘s nachts haver of gekookte havermout met daarop fruit. Of een tofu klauteren. Of een smoothie met bessen, vlas en chiazaad.

LUNCH

Zodra veganistisch ontbijt je nieuwe normale is, ga dan verder met lunches. Deze kunnen zo simpel zijn als een broodje PB&J en hummus met verse groenten. Ze kunnen ook uitgebreider zijn, zoals een Boeddha-kom met zwarte bonen, kool, geraspte bieten en tempeh op een bedje van bruine rijst – allemaal besprenkeld met tahin dressing. (Is je mond al watertanden?)

AVONDETEN

Geef jezelf een paar weken de tijd en ga dan verder met diners. De mogelijkheden zijn eindeloos! In mijn huishouden zijn chili, wokgerechten, minestronesoep en enchiladas winternietjes.

STEUN JE FITNESS MET VEGAN VOEDING

Voedselkwaliteit, calorieën en macronutriënten zijn de drie voedingsconcepten die het meest essentieel zijn om je conditie te ondersteunen.

VOEDSELKWALITEIT

Voedingsmiddelen van hoge kwaliteit zijn die in hun meest natuurlijke staat (denk bijvoorbeeld aan volle granen en verse producten) en bevatten veel micronutriënten (ook bekend als vitamines en mineralen).

Door de meeste maaltijden in uw eigen keuken te bereiden en u te concentreren op het vullen van uw bord met zoveel mogelijk hele voedingsmiddelen, zorgt u ervoor dat u een voedzaam dieet eet dat uw fitnessdoelen voedt.

CALORIEËN

Werk samen met een voedingsdeskundige om u te helpen bij het stellen van doelen op het gebied van calorieën en macronutriënten. Calorieën – een maat voor de energie die we uit voedsel halen – zijn belangrijk voor zowel atletische prestaties als lichaamsbouw. Je zult minder energie moeten opnemen dan je verbrandt als je op zoek bent om vet te verliezen, en meer energie dan je verbrandt als je bezig bent om spieren op te bouwen.

MACRONUTRIENTEN

Macronutriënten zijn de voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft in de grootste hoeveelheden: koolhydraten, eiwitten en vetten. Elk heeft een andere functie in ons lichaam en we hebben elk verschillende verhoudingen van deze voedingsstoffen nodig, afhankelijk van onze levensstijl en training.

De meeste van mijn veganistische klanten die krachttrainen, streven ernaar om de helft van hun calorieën uit koolhydraten te halen (hele, voedzame bronnen waar mogelijk), 25 tot 30 procent uit gezonde vetten en 20 tot 25 procent uit eiwitten.

HOE U GEZONDER KUNT LEVEN

Previous article

TIPS VOOR EEN GEZONDE LEVENSSTIJL

Next article

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *